۲۳ ترفند برای بررسی فشار هوا در تایرها که تا به حال نشنیدهاید
4 مرحله برای بررسی فشار هوا در تایرها:
مرحله 1: ابزار لازم را جمع آوری کنید
- گیج فشار تایر: انواع مختلفی از جمله گیج های دیجیتال و آنالوگ موجود است.
- باد کننده لاستیک: این میتواند یک پمپ دستی، یک پمپ الکتریکی یا یک کمپرسور هوا باشد.
- درپوش سوپاپ تایر: از ساقه سوپاپ در برابر کثیفی و زباله محافظت می کند.
مرحله 2: فشار باد لاستیک صحیح را شناسایی کنید
- برای اطلاع از فشار توصیه شده لاستیک، به دفترچه راهنمای مالک خودرو یا برچسبی که روی درب سمت راننده قرار دارد مراجعه کنید.
- توجه داشته باشید که فشار توصیه شده ممکن است بسته به عواملی مانند بار، سرعت و شرایط آب و هوایی متفاوت باشد.
مرحله 3: فشار فعلی لاستیک را بررسی کنید
- درپوش سوپاپ را از یک لاستیک بردارید.
- سنج فشار لاستیک را محکم روی میل سوپاپ فشار دهید تا صدای خش خش را بشنوید.
- اندازه گیری فشار تایر نمایش داده شده روی گیج را بخوانید.
- این روند را برای هر چهار لاستیک تکرار کنید.
مرحله 4: در صورت لزوم فشار تایر را تنظیم کنید
- اگر فشار باد لاستیک اندازه گیری شده کمتر از حد توصیه شده است، تا رسیدن به فشار صحیح، هوا را با استفاده از بادکننده لاستیک اضافه کنید.
- اگر فشار لاستیک اندازهگیریشده بالاتر از حد توصیهشده است، هوا را با فشار دادن روی هسته سوپاپ با استفاده از یک ابزار کوچک یا با باز کردن کمی درپوش سوپاپ تا رسیدن به فشار صحیح، آزاد کنید.
- هر چهار لاستیک را پس از تنظیم فشار دوباره بررسی کنید.
9 مرحله دقیق برای بررسی فشار هوا در تایرها:
مرحله 1: وسیله نقلیه خود را روی یک سطح صاف پارک کنید
- مطمئن شوید که ماشین روی سطحی صاف و یکنواخت پارک شده است تا فشار باد لاستیکها بهطور دقیق به دست آید.
مرحله 2: میل سوپاپ تایر را پیدا کنید
- ساقههای سوپاپ معمولاً از لاستیک ساخته شدهاند و دارای درپوشهایی هستند تا از آلودگی و رطوبت محافظت کنند.
- هر تایر دارای میل سوپاپ مخصوص به خود است.
مرحله 3: درپوش سوپاپ را بردارید
- درپوش سوپاپ را از یک لاستیک با چرخاندن آن در خلاف جهت عقربههای ساعت باز کنید.
- درپوش را در مکانی امن قرار دهید تا از قرار دادن اشتباه آن جلوگیری شود.
مرحله 4: از فشارسنج لاستیک استفاده کنید
- انتهای باز گیج را محکم روی میل سوپاپ فشار دهید.
- از مهر و موم محکم اطمینان حاصل کنید تا از خروج هوا در حین اندازه گیری جلوگیری شود.
مرحله 5: اندازه گیری فشار تایر را بخوانید
- سنج فشار فعلی تایر را بر حسب PSI (پوند بر اینچ مربع) یا کیلو پاسکال (کیلو پاسکال) نشان میدهد.
- برای ارجاع بعدی به مطالب خوانده شده توجه داشته باشید.
مرحله 6: برای هر چهار لاستیک تکرار کنید
- مراحل 3 تا 5 را برای هر لاستیک انجام دهید و مطمئن شوید که هر چهار لاستیک را جداگانه بررسی کرده اید.
مرحله 7: فشارهای اندازه گیری شده را با فشارهای توصیه شده مقایسه کنید
- برای یافتن فشار توصیه شده لاستیک، به دفترچه راهنمای مالک خودرو یا برچسب روی درب سمت راننده مراجعه کنید.
- هر فشار اندازه گیری شده را با فشار توصیه شده مربوطه مقایسه کنید.
مرحله 8: فشار تایرها را در صورت نیاز تنظیم کنید
- اگر فشار لاستیک خیلی کم است، از بادکن تایر برای اضافه کردن هوا تا رسیدن به فشار توصیه شده استفاده کنید.
- اگر فشار لاستیک خیلی زیاد است، هوا را با فشار دادن روی هسته سوپاپ یا باز کردن کمی پیچ درپوش سوپاپ تا رسیدن به فشار توصیه شده آزاد کنید.
- این روند را برای هر چهار لاستیک تکرار کنید.
مرحله 9: هر چهار لاستیک را پس از تنظیم مجدد بررسی کنید
- پس از تنظیم فشار تایرها، هر تایر را با همان روش ذکر شده در مراحل 3 تا 5 دوباره بررسی کنید.
- اطمینان حاصل کنید که هر چهار لاستیک با فشار توصیه شده باد شده باشند.
23 نکته اضافی برای بررسی فشار هوا در تایرها:
- فشار لاستیک را در زمانی که تایرها سرد هستند برای قرائت دقیق بررسی کنید.
- از چک کردن فشار باد لاستیک بلافاصله پس از رانندگی خودداری کنید، زیرا به دلیل افزایش گرما میتواند باعث افزایش فشار باد شود.
- اگر برای مدت طولانی رانندگی کرده اید، حداقل سه ساعت قبل از بررسی باد لاستیک صبر کنید.
- از یک فشارسنج با کیفیت برای اطمینان از دقت استفاده کنید.
- سنجهای دیجیتال معمولاً دقیقتر و راحتتر از گیجهای آنالوگ خوانده میشوند.
- لاستیک ها را به تدریج باد یا خالی کنید برای جلوگیری از تورم بیش از حد یا کم تورم.
- ساقههای سوپاپ را تمیز و عاری از خاک یا زباله نگه دارید.
- درپوش سوپاپ آسیب دیده یا از بین رفته را تعویض کنید تا از ساقه سوپاپ در برابر خوردگی و زباله محافظت شود.
- برای سهولت در سفرهای طولانی، روی یک کمپرسور هوای قابل حمل سرمایه گذاری کنید.
- فشار لاستیک زاپاس را نیز به صورت دوره ای بررسی کنید.
- لاستیکها را از نظر بصری برای هرگونه علائم آسیب، مانند بریدگی، برآمدگی، یا الگوهای سایشی ناهموار بررسی کنید.
- ساییدگی نامناسب تایر ممکن است نشان دهنده مشکل تراز یا باد کردن نامناسب باشد.
- همیشه از فشار لاستیک توصیه شده برای وسیله نقلیه خاص خود استفاده کنید، نه حداکثر فشار نشان داده شده در دیواره جانبی لاستیک.
- از باد کردن بیش از حد لاستیکها خودداری کنید، زیرا میتواند منجر به رانندگی سخت و کاهش کشش شود.
- لاستیکهای کم باد میتوانند باعث مصرف سوخت ضعیف، کاهش هندلینگ و افزایش خطر خرابی لاستیک شوند.
- در آب و هوای سردتر، فشار تایر به دلیل تغییرات دما کاهش مییابد، بنابراین در ماههای زمستان بیشتر آن را کنترل کنید.
- برخی خودروها ممکن است فشارهای توصیه شده متفاوتی برای لاستیک های جلو و عقب داشته باشند، بنابراین هر دو مجموعه را جداگانه بررسی کنید.
- اگر مرتباً بارهای سنگین یا یدککش تریلر حمل میکنید، برای فشارهای توصیهشده تحت این شرایط به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید.
- حفظ منظم فشار باد تایرها میتواند به بهرهوری بهتر سوخت کمک کند و در هزینههای سوخت صرفهجویی کند.
- برای مقایسه دقیق بین اندازهگیریها، به طور مداوم از فشار سنج تایر استفاده کنید.
- اگر لاستیکهای شما به طور مداوم در مدت کوتاهی هوا از دست میدهند، آنها را از نظر نشتی یا آسیب بررسی کنید.
- سیستمهای پایش فشار باد تایر (TPMS) در بسیاری از خودروهای جدید نصب شدهاند و فشار را در زمان واقعی نشان میدهند.
- در صورتی که فشار باد لاستیک به میزان قابل توجهی کاهش یابد، TPMS به شما هشدار میدهد، اما همچنان توصیه میشود که فشار باد لاستیک را به صورت دستی چک کنید.